Vaihtoautokaupalla vilkas alkuvuosi – myös kuorma-autojen rekisteröinnit tukevassa kasvussa
Autoalan tiedotuskeskus julkisti 3.7.2023 alkuvuoden autokauppaa koskevat tilastot. Uusien autojen rekisteröinnit ovat kasvaneet tilauskantojen purun seurauksena, lisäksi vaihtoautokauppa on vilkastunut vuoden takaisesta. Myös kuorma-autojen ensirekisteröinnit ovat kasvussa.
Kesäkuussa rekisteröitiin 9 163 uutta henkilöautoa, mikä on 23,9 prosenttia enemmän kuin viime vuoden kesäkuussa. Ensimmäisen vuosipuolikkaan aikana on rekisteröity yhteensä 46 875 henkilöautoa, mikä on liki 8 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Huhti-kesäkuussa nähty rekisteröintien kasvutahti edellisen vuoden lukemiin verrattuna johtuu viime vuosina poikkeuksellisen korkeaksi kasvaneen tilauskannan purkautumisesta. Vaikka alkuvuoden rekisteröinnit ovat olleet nosteessa, rekisteröintikehityksen odotetaan kääntyvän laskuun syksyllä, sillä uusien autojen asiakastilauksia on kertynyt alkuvuoden aikana vaisusti.
Uusien autojen tilausten laahatessa vaihtoautokauppa sen sijaan käy vilkkaana: kauppoja tehtiin autoliikkeissä kesäkuussa 4,9 prosenttia viime vuoden kesäkuuta vilkkaammin. Vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana käytettyjen autojen kauppaa on autoliikkeissä tehty noin 4,3 prosenttia viime vuotta enemmän.
Raskaan kaluston rekisteröinnit reippaassa kasvussa
Kesäkuussa rekisteröitiin yhteensä 407 kuorma-autoa, mikä on 32,6 prosenttia enemmän kuin viime vuoden kesäkuussa. Yli 16 tonnin painoluokassa kuorma-autoja on alkuvuoden aikana rekisteröity yhteensä 1 552, mikä on 24,1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden ensimmäisen vuosipuolikkaan aikana. Keskiraskaita 6–16 tonnin kuorma-autoja on kesäkuun loppuun mennessä rekisteröity 106, mikä on 32,5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja on tänä vuonna rekisteröity 455, mikä on 21 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna.
Uusien autojen päästöt ovat noin 60 prosenttia kotimaisen autokannan keskivertoa alemmat
Alkuvuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista noin 42 prosenttia on ollut bensiinikäyttöisiä ja noin 6 prosenttia dieselkäyttöisiä. Täyssähköautojen osuus tammi-kesäkuun rekisteröinneistä on ollut 32,6 prosenttia ja ladattavien hybridien 18,8 prosenttia. Ladattavien autojen osuuden ennakoidaan hieman pienenevän loppuvuoden aikana, sillä tilauskannassa on pitkien toimitusaikojen takia ollut erityisesti viime ja edellisvuonna tilattuja ladattavia autoja, joita on saatu toimitukseen kevään ja alkukesän aikana.
Viime vuosien aikana uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet nopeasti. Keskimääräisen tänä vuonna rekisteröidyn uuden auton hiilidioksidipäästöt ovat olleet noin 68 grammaa kilometriä kohti, kun vielä vuonna 2019 keskipäästöt olivat noin 139 g/km. Päästöjen vähenemiseen on vaikuttanut ladattavien autojen osuuden kasvu, mutta myös bensiini- ja dieselautojen tekniikka on kehittynyt aiempaa vähäpäästöiseksi. Suomen 2,8-miljoonaisen henkilöautokannan keskipäästöt ovat noin 180 g/km, joten uusien autojen päästöt ovat noin 60 prosenttia kannan keskivertoautoa alemmat.
Kotimainen autokanta on ikääntynyttä, auton keski-ikä on lähes 13 vuotta. Autokannan uusiutuminen on ensisijaisen tärkeää, kun tavoitellaan päästövähennyksiä liikenteessä. Autokannan uudistumista tukisivat eritoten autoveron alentaminen, kierrätyspalkkiot ja erilaiset vähäpäästöisten autojen hankintakannusteet. Lisäksi vuonna 2025 päättymässä olevien työsuhdeautojen verokannusteiden jatkaminen on tärkeä autokantaa uudistava toimi.
Lue koko uutinen Autoalan tiedotuskeskuksen sivulta!
Sinua saattaa myös kiinnostaa:
Wetteri avaa Premium-vaihtoautokeskuksen Ouluun